Vedtægter for Idrætsforeningen POSTEN, Købehavn

§ 1. Foreningens navn 
Foreningens navn er Idrætsforeningen Posten København (IFP). 

Foreningen er tilsluttet Postens Idræts- og Fritidsforbund i Danmark 

Foreningen har hjemme i København 

Foreningens adresse er Valbygårdsvej 10 A, 2500 Valby 

§ 2. Foreningens formål 
Idrætsforeningens formål er at fremme interessen for idræt, motion og samvær ved at stille foreningens hus til rådighed for klubbernes brug.

§ 3. Medlemskab 

3.1  Foreningen optager sports- og idrætsklubber, som ønsker at bruge foreningens hus til aktiviteter. 

3.2  Foreningen består af de stiftende klubber

Bordtennisklubben Posten København 

Billardklubben Posten København 

Skytteforeningen Posten København 

Og Associerede klubber 

De stiftende klubber kan optage ekstraordinære medlemmer med andre rettigheder og forpligtelser end ordinære medlemmer, herunder begrænsninger i stemmeret og valgbarhed til idrætsforeningen, men kan ikke fravige kontingentet over for IFP. 


3.3. Nye klubber kan kun optages som associerede og skal godkendes ved 2/3 flertal på idrætsforeningens generalforsamling. De stiftende klubber skal desuden godkende nye klubber med simpelt flertal på deres generalforsamling før optagelsen er gyldig. 


3.4. Associerede klubber optages med samme rettigheder og pligter som de stiftende klubber, dog uden valg og stemmeret. 


3.5. Bestyrelsen kan ekskludere en klub (stiftende eller associeret), der arbejder imod foreningen. 

Den ekskluderede klub kan skriftligt forlange, at eksklusionen bliver prøvet på førstkommende generalforsamling. 


3.6. En klub kan udmelde sig med en måneds varsel til den 1. i en måned, når dette er besluttet på klubbens generalforsamling med mindst 2/3 flertal. 


3.7. Udtrædende klubber har ingen krav på andel i Idrætsforeningens formue. Se dog § 12.3 hvor stiftende klubbers udtrædelse disponeres. 


3.8. IFP’s klubber (stiftende og associerede) er forpligtigede til løbende at sende bestyrelses- og generalforsamlingsreferater, vedtægter, medlemslister og årsregnskaber til Idrætsforeningens bestyrelse.

§ 4. Kontingent 

4.1. IFP`s klubber (stiftende og associerede) betaler et månedligt kontingent for hvert medlem. Beløbets størrelse fastsættes af IFP`s generalforsamling. 
Udover grundkontingentet kan IFP`s bestyrelse årligt aftale et månedligt brugshonorar med de enkelte klubber. 

4.2. Afregning af kontingent til Idrætsforeningen sker hver den 1. i en måned. 

4.3. Efter en måneds restance sendes en rykker. Efter to måneders restance sendes endnu en rykker og et rykkergebyr på 100,00 kr. 

4.4. Er en klub i kontingentrestance med mere end 3 måneder fortabes retten til at benytte Idrætsforeningens faciliteter, ligesom klubben ikke er stemmeberettiget til Idrætsforeningens generalforsamlinger. Efter 3 måneders restance kan klubben indstilles til eksklusion ved førstkommende generalforsamling. 

§ 5. Generalforsamlingen 

5.1. Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. 

5.2. Bestyrelsen indkalder med minimum 14 dages varsel til den årlige generalforsamling. 

Generalforsamling afholdes i marts eller april. 

5.3. Forslag til generalforsamlingen skal sendes til bestyrelsen senest 20. februar. Alle forslag, det reviderede regnskab samt beslutningsreferat fra sidst afholdte generalforsamling skal udsendes sammen med dagsordenen senest 7 dage før afholdelsen af generalforsamlingen. 

5.4. Alle ordinære medlemmer af de stiftende klubber, der er fyldt 15 år, har stemmeret. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt, og intet medlem har mere end en stemme. 

5.5. Alle ordinære medlemmer af de stiftende klubber, der er fyldt 15 år, kan vælges til bestyrelsen – dog skal formand og kasserer være fyldt 18 år. 

Medlemmer kan ved fuldmagt stille op til valg til bestyrelsen. Fuldmagt til opstilling afleveres til dirigenten umiddelbart efter denne er valgt. 

5.6. Alle afgørelser vedtages med simpelt flertal – dog skal vedtægtsændringer besluttes med 2/3 flertal. 

Alle afstemninger afgøres ved håndsoprækning. 

Dog skal der være skriftlig afstemning ved kampvalg, hvis 3 medlemmer på generalforsamlingen ønsker det, eller hvis dirigenten beslutter det. 

5.7. Den ordinære generalforsamlings dagsorden skal mindst indeholde følgende: 

1. Valg af dirigent 

2. Bestyrelsens beretning 

3. Fremlæggelse af regnskab til godkendelse 

4. Indkomne forslag 

5. Budget 

6. Valg af bestyrelse og revisor 

7. Fremtidigt virke 

8. Eventuelt 

5.8  Indkaldelse til generalforsamling skal ske ved skriftlig information til de Stiftende klubbers formænd, hvem det påhviler at indkalde deres medlemmer. 

Indkaldelsen skal desuden opslås på informationstavlen i foreningen hus. 

§ 6. Ekstraordinær generalforsamling 

6.1  Et flertal i bestyrelsen kan indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, og bestyrelsen skal indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, når en stiftende klub begærer dette og samtidig tilsender bestyrelsen den omhandlede grund. 

6.2  Indkaldelsen til den ekstraordinære generalforsamling skal ske senest 14 dage efter modtagelsen af begæringen. Indkaldelsen skal ske med mindst 7 dages varsel og med opgivelse af dagsorden og forslag. 

6.3  Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske ved skriftlig information til de stiftende klubbers formænd, hvem det påhviler, at indkalde deres medlemmer. 

Indkaldelsen skal desuden opslås på informationstavlen i foreningen hus. 

§ 7. Valg til bestyrelse 

7.1  Generalforsamlingen vælger bestyrelsen, der består af formand, kasserer, sekretær, to bestyrelsesmedlemmer samt 1 suppleant. 

7.2  Der er direkte valg til posterne på generalforsamlingen. 

7.3. Bestyrelsesmedlemmerne vælges for 2 år og kan genvælges. På ulige år vælges formand, sekretær og bestyrelsesmedlem I. På lige år vælges kasserer, bestyrelsesmedlem II og suppleant. 

På lige år vælges desuden en revisor og på ulige år en revisorsuppleant der begge er valgt for to år. 

Højst to bestyrelsesmedlemmer må komme fra den samme forening med  mindre der ingen modkandidater er til deres valg. 

§ 8 Bestyrelsen 

8.1  Bestyrelsen, der er ulønnet, står for den daglige ledelse af foreningen mellem de årlige generalforsamlinger. 

8.2  Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. 

8.3  Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsens medlemmer er til stede. 

8.4. Det påhviler bestyrelsen at føre protokol over afholdte møder 

8.5. Bestyrelsesmøder afholdes så ofte det findes nødvendigt. Mødet indkaldes af formanden med mindst 6 dages varsel. Bestyrelsen skal indkaldes, når mindst et medlem af bestyrelsen fremsætter begrundet begæring herom til formanden. 

8.6 
Der ydes diæter til afholdte bestyrelsesmøder. Beløbet fastsættes på generalforsamlingen. 

8.7. Bestyrelsen har pligt til at indkalde formændene fra klubberne til orienteringsmøde, når dette skønnes nødvendigt, eller mindst en formand skriftligt har anmodet herom. 

8.8. Formandsmøde skal indkaldes med mindst 6 dages varsel. 

§ 9. Regnskab/økonomi 

9.1  Regnskabsåret er kalenderåret (regnskabsperioden er 1/1 -31/12) 

9.2  Regnskabet føres af kassereren og skal indeholde oversigt over indtægter og udgifter samt en status. Bestyrelsen er ansvarlig for at udarbejde regnskabet. 

9.3  Regnskabet forelægges bestyrelsen løbende samt tilses og revideres af den af generalforsamlingen valgte revisor. 

9.4 Regnskabet skal hvert år være revisionen i hænde senest 1. februar. 

9.5. Det påhviler revisionen kritisk at gennemgå foreningens forvaltning. 

9.6. Bestyrelsen er ansvarlig for udarbejdelse af et budget der forelægges på den ordinære generalforsamling. 

§ 10. Dispositionsret 

10.1. Bestyrelsens medlemmer er fælles ansvarlige for foreningens forvaltning. 

10.2. Det er formanden og kassereren, der i forening har ret til at indgå aftaler på foreningens vegne. 

10.3. Ved køb eller salg af fast ejendom skal hele bestyrelsen underskrive aftalen. 

10.4. Køb eller salg af fast ejendom kræver beslutning fra generalforsamlingen efter reglerne for foreningens opløsning. 

10.5 Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler foreningen. 

§ 11. Vedtægtsændringer 
Ændringer af vedtægterne kan vedtages på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, når forslaget er indsendt til tiden og mindst 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede stemmer for forslaget. Undtaget er §12, som ikke kan ændres. 

§ 12. Opløsning af foreningen 

12.1  Foreningen kan opløses med 4/5 flertal af de fremmødte på to generalforsamlinger, som holdes med mindst en måneds mellemrum. 

12.2  Hvis mindst en af de stiftende klubber ønsker at fortsætte Idrætsforeningen kan denne ikke opløses. 

12.3  I tilfælde af opløsning deles foreningens formue som følger: 

4/9 til Bordtennisklubben Posten København 

4/9 til Skytteforeningen Posten København 

1/9 til Billardklubben Posten København. 

Hvis en eller flere af de stiftende klubber ikke er medlem af Idrætsforeningen på tidspunktet for opløsningen gives klubbens andel af foreningens formue til almennyttige formål, som besluttes på den opløsende generalforsamling. 

Vedtaget på den ekstraordinære generalforsamling 23/8-2023